December = gevaarlijk

27 november 2019 - Sint Michiel, Curaçao

Hallo lieve lezers,

Ik heb weer even tijd gevonden om een leuke blog te schrijven. Op dit moment is het hier 7:58. Ik ben op stage en heb helaas al drie kwartier niks te doen. Mooi een momentje om even achter de laptop te kruipen en wat op te schrijven.

Hier op Curacao is iedereen al vol op bezig met de feestdagen in december. De Sinterklaas intocht in Punda was een groot feest. Overal dansten zwarte pieten en waren er drumbands actief. De intocht begon 's ochtends om 8 uur, en ging de gehele dag door tot in de late uurtjes. Een ontzettend leuk gezicht hoe de Antilliaanse kinderen zo aan het genieten waren. Al voor dat de intocht plaatsvond, was heel Curacao al versierd met kerstversiering. Op alle rotondes staan kerstbomen of beelden van kerstmannen of andere kerstfiguren, op het strand staan kerstbomen en is er kerstverlichting, de supermarkten verkochten al volop kerstspullen en ga zo maar door. Het is zo'n raar idee om in 30 graden kerst te vieren.. Vorige week ben ik met een paar vriendinnen naar de kerstmarkt gegaan in Punda. Uiteraard in korte broek. Iets wat in Nederland nooit voor zal komen. Toch heb ik met de kerst liever een pak sneeuw dan de 30 graden.

December is helaas hier op Curacao de maand waarop de criminele activiteiten gaan pieken. Gevangenen welke lichte delicten hebben gepleegd, of nog maar een aantal maanden in gevangenschap hoeven te zitten mogen rond kerst naar huis en worden vervolgens in januari weer opgepakt. Dit is oppassen geblazen voor de stagiaires. Gelukkig hebben wij een heel veilig studentenhuis met hoge hekken en twee waakhonden. Onze auto's mogen de gehele maand december gelukkig ook binnen de hekken staan. Dit vind ik zelf wel een prettig gevoel. Het zal je maar overkomen dat je in de ochtend bij de auto komt en je geen wielen meer hebt of je ruit is ingetikt...

Zondag ben ik met vriendinnen voor het eerst naar de bioscoop in Otrobanda geweest. De bioscoop leek een beetje Amerikaans. We hebben gekeken naar een kerstfilm. Uiteraard zonder Nederlandse ondertiteling, dus begreep er niet heel veel van. Mijn Engels is niet fantastisch, maar wat ik er van begreep was het een leuke film.

Morgen krijg ik vakantie van stage, zodat ik lekker met papa kan zijn. Als mijn vakantie afgelopen is, heb ik nog maar twee weken stage. De stageperiode is zo ontzettend snel gegaan. Ik merk heel erg dat mijn collega's mij steeds meer gaan waarderen. Ik heb hier al zelfs een baan aangeboden gekregen! Voor de liefde en de werkwijze hier zou ik dit aanbod voor 100% aannemen, maar er zijn te veel factoren waardoor ik nee zeg. Het salaris van een verpleegkundige ligt hier rond de 6 euro per uur. Om de huur, een auto en boodschappen dan te kunnen betalen, mag ik wel 7 dagen per week gaan werken in het hospice. Ik doe dit vak met liefde, maar het moet ook iets opleveren. Ook heb ik maar al te graag mijn familie en vrienden om mij heen. Ik weet zeker dat opa, oma, papa en mama niet willen emigreren naar Curacao. Als ik klaar ben met stage, op 20 december, heb ik nog ruim drie weken vakantie hier. Even goed tot mijzelf komen en uitrusten, voor het afstuderen gaat beginnen. Klinkt al heel wat, afstuderen. Voor mij is het nog mijlen ver weg. Eerst deze stage tot een goed einde brengen!

Tot snel lieve lezers,

X Christa

1. Jan, Angelique & Mike:
    27 november 2019
    Tot gauw christa en Veelplezier met je vader lekker genieten
  2. Hedy bouman:
    27 november 2019
    Hoi lieverd, jij in korte broek wij in regenjas, kiezen is niet moeilijk😀Geniet nog maar lekker samen met je vader en daarna warme kerst😍
  3. Monique en ronald visser:
    28 november 2019
    Wees voorzichtig dan de komende tijd en ga vooral heel erg genieten van het bezoek van je vader.
    groetjes van Ronald en mij.
  4. Esther van den Berg:
    28 november 2019
    Heel veel plezier met je vader en geniet van zijn bezoek!

Liefs Es